Les
Sources manuscrites de la théorie de la musique (S. IX-XVI)
______________________
ARLON, Archives nationales (B-AR)
ms. sans cote
Vers 1250. Orig. St-Hubert ? Prov. St-Hubert – GUIDO
micr. (fragm.) – RISM B III, 6 (2003).
BRUGGE, Groote Seminarie (B-BRgs)
Fonds Duinen/Doest Ms. 110/80
Fin du xiie s. Orig. Normandie ? Prov. abbaye
cistercienne Ter Duyn – 1-59v BOETH. mus. ; 59v-69 « Musica est
divisio vocum varietates et modulacio… » (éd. Chr.
Meyer, Sh. Nishimagi, Tractatuli... [Turnhout, 2011], p. 106-122) ; 69-70 MON. Boetius –
RISM B III, 6 (2003).- Pieter Mannaerts, « Muziek en musziektheorie in
handschriften uit Ten Duinen en Ter Doest », Jaarboek Abdijmuseum
Ten Duinen 1138. Novi Monasterii, 6 (2007), p. 3-20.
Fonds Duinen/Doest
Ms. 111/178
xive s. Orig. et prov. inconnues – 25 HERMANN.
mod. ; 25-27 [traité de plain-chant] – RISM B III, 6 (2003).- Pieter
Mannaerts, « Muziek en musziektheorie... » art. cit.
BRUGGE, Stadsbibliotheek
(B-BRs)
252
xive s. Orig. indéterminée. Prov. inconnue. Vincent de
Beauvais, Speculum doctrinale – 183v-186 « Musica est plurium
dissimilium in unum redactorum concordia... » – RISM B III, 1 (1961), p.
50 Anna Morelli, « Il ruolo delle arti quadriviali nello Speculum
Doctrinale di Vincenzo di Beauvais » , Medioevo, XXV
(1999-2000), p. 207-208.- RISM B III, 6 (2003).
528
xiiie s. (f. 54v-59: première moitié du xive s., cf. Eggebrecht/Zaminer,
Organum, p. 33). Orig. Flandres (?) Prov. Abbaye Ter Doest, près de
Bruges ; puis (1624) abbaye cistercienne Ter Duyn – 47r-v+50v-51 BOETH.
arithm. (exc.) ; 47v-50v+51
BOETH. mus. ; 51r-v CYMB. Quicumque vult ; 51v-54 « Dicto partim de musica boecii... »
(GUIDO micr. [exc.], BOETH. mus.
[exc.]) ; 54v-59v IOH. GARL. mens. [gloses: 54v-55v ORG. Mediol. rhythm.
(exc.) ; 54v-55v GUIDO micr. (exc.) ; 55v 56v 58rv ANON. Couss. VII
(exc.) ; 56r marg. Sicut
signa et menses... (éd. Chr. Meyer, Sh. Nishimagi, Tractatuli...
[Turnhout, 2011], p. 82)] – RISM B III, 1 (1961), p. 50-52.- RISM B III, 6 (2003).
531
xe s. (catalogue), xie
s. (RISM). Origine rhéno-mosane, Flandres ? Prov. Abbaye cistercienne Ter Duyn
– 1-51v BOETH. mus. ; 18v Gerbertus, Scholium ad Boethii Musicae
Institutionis l. II, c. 10 (ed. *Bubnov, Gerberti, p. 28-30) ;
23v Scholium ad Boethii Musicae Institutionis l. II, c. 21 (ed. *Bubnov,
Gerberti, p. 30-31) ; 52-61v INCH. UCHUB. (59-61v ORG. Paris.) – RISM B
III, 1 (1961), p. 52.- RISM B III, 6 (2003).- Bernhard/ Bower, Glossa
(Kommentar- und Registerband, 2011), p. 3-4.
532
xiiie s. Origine française (d’après la notation [points
liés] des antiennes citées en exemple dans le commentaire des huit tons, cf. M.
Huglo, art. cit., p. 228 provenance inconnue – 1-4 ANON. Bernh. – RISM B III, 6 (2003).- Michel Huglo, « Le traité de musique
d’Abbon de Fleury » , in: Abbon, un abbé de l’an mil. Etudes
réunies par Annie Dufour et Gillette Labory (Brepols, 2009), p. 225-239.
BRUXELLES,
Bibliothèque du Conservatoire Royal de Musique (B-Bc)
B-Bc Ms. M 16.857 (FA IV 66)
Vers 1490. Orig. Italie. Prov. inconnue – 37
« C natura dat. F b mole G quoque duro » ; main de
solmisation ; 37v-38 tableau de solmisation ; 38v: Pri re la se re
fa… » ; « Primus in re la… » ; « Primus cum sexto
fa sol la… » ; « Tercius et primus quintus… » ;
« Primus finitur in D pariterque secundus… » – RISM B III, 6 (2003).
B-Bc Ms. M
54.525
xixe s. (1866 ?). Origine et prov. Coll. Coussemaker –
copie de olim Strasbourg,
Bibliothèque publique, Ms. M. 222 C. 22 : 26-54 PS.-PHIL. lib. mus. ; 55-58 « In
der mensurabili musica… » (éd. Denk, Fachprosa, p. 18-22) ; 58-63 « Es ist ze wyssend wie man die manocordium… » ;
63-65 « Conquista omnis consonantia… » (éd. Sachs K.-J., Mensura,
p. 52-53) ; 65 FIST. Inter quascumque ; 66-77
MENS. Item notandum / MENS. Notularum non – RISM B III, 6 (2003).
BRUXELLES, Bibliothèque royale (B-Br)
223-24
Vers 1270. Orig. inconnue. Prov.
Dominicaines de Marienthal (?) – 2-5 « Omnis cantus
ecclesiasticus... » – RISM B III, 1 (1961), p. 52-53.- RISM B III, 6
(2003).- L. M. J. Delaissé, « A la
recherche des origines de l’office du Corpus Christi dans les manuscrits
liturgiques » , Scriptorium, 4 (1950), p. p. 221, n. 4.
1079-84
1255. Orig. inconnue. Prov. Charles Virulus (+
1493) ; Louvain, Augustins de Val-St-Martin – 100v ANON. Cist. III – RISM
B III, 1 (1961), p. 53.- RISM B III, 6 (2003).
1485-1501
xive s. Orig. Prémontrés de Knechtsteden. Prov.
Norbertines de Heinsberg (près d'Aix-La-Chapelle) – 273r-v PS.-ODO dial. ;
273v HERMANN. mod. – RISM B III, 1 (1961), p. 53.- *Krämer,
Handschriftenerbe, 1989, p. 399.- RISM B III, 6 (2003).
2750-65
Seconde moitié du xe s. Orig. « à
l'usage d'un monastère, sans doute celui de Stavelot » (Huglo, Tonaires,
p. 73). Prov. inconnue – 42-44v REG. PRUM. ; 45v-63 REG. PRUM. ton. ; 63-67v ISID. etym (exc.) – RISM B III, 1 (1961), p. 53-54.- RISM B III, 6 (2003).
3585-86
xive s. Orig. inconnue. Prov. couvent des Dominicaines
de Marienthal (?) – 1-4v « Omnis cantus ecclesiasticus... » –
RISM B III, 1 (1961), p. 54.- RISM B III, 6 (2003).- L. M. J. Delaissé, « A la recherche des origines de l’office du
Corpus Christi dans les manuscrits liturgiques » , Scriptorium,
4 (1950), p. p. 221, n. 4.
4499-4503
xe s. Orig. inconnue. Prov. inconnue – 41v-43 INTERV. Cum diatessaron – RISM B III, 1 (1961), p. 54.- RISM B III, 6 (2003).
5444-6
xie s. Orig. Gembloux,
abbaye bénédictine St-Pierre. Prov. inconnue – BOETH. arithm.(incomplet) ;
41v-98 BOETH. mus. ; 39v-40r « Intentio Boecii est in hoc opere
tractare de modulatione... » (éd. Chr. Meyer, Sh. Nishimagi, Tractatuli...
[Turnhout, 2011], p. 201-204) ; 58 (feuillet add.) Gerbertus, Scholium ad Boethii Musicae
Institutionis l. II, c. 10 (ed. *Bubnov, Gerberti, p. 28-30) ;
63 (feuillet add.) Gerbertus, Scholium ad Boethii Musicae Institutionis l.
II, c. 21 (ed. *Bubnov, Gerberti, p. 30-31) ; 98r F Prima per
VIII / T/ E Secunda. Primam et eius octavam... (mesure de tuyaux d’orgue ;
éd. Bragard, Boethiana, p. 125-126).- 98v INTERV. Regula – RISM B III, 1 (1961), p. 55.- RISM B III, 6 (2003).
6429-30
xive s. Orig. inconnue. Prov. couvent des Dominicaines
de Marienthal (?) – 1-3v « Omnis cantus ecclesiasticus... » –
RISM B III, 1 (1961), p. 55.- RISM B III, 6 (2003.- L. M. J. Delaissé, « A la recherche des origines de l’office du
Corpus Christi dans les manuscrits liturgiques » , Scriptorium,
4 (1950), p. 221, n. 4.
10078-95
xie s. Orig. inconnue.
Prov. Gembloux, abbaye bénédictine St-Pierre (expl. f. 116v) ; Anvers,
Bollandistes – 25-31 FAV. EUL. ; 38 MON. Si vis mensurare ; 43-44
PS.-HIER. ep. ; 44 ISID. etym. (exc.) ; 45 MON. Dimidium ; 45v
VERS. Indicis ; 46-56 MUS.
ENCH. ; 56-74v SCOL. ENCH. ; 75 FIST. Si fistulae I ; 75-76 FIST. Si numeri ;
76v-80v TON. Leod. ; 81-82v CASSIOD.
inst. (exc.) ; 82v-83v MACROB. (exc.) ; 83v « Phytagoras autem
postquam tot symphonias musicae adinuenit... » ; 83v MACROB.
(exc.) ; 83v-84v GLOSS. Boeth. mus. ; 84v-92 HUCBALD. ; 92v VERS. Consona quo ; 93-96v AURELIAN. – RISM B III, 1 (1961), p. 55-57.-
RISM B III, 6 (2003).
10114-46
xie s. Orig. région de
Liège. Prov. St-Amant, puis Andreas Papius, Charles de Langhe (xvie s.), Louvain, Jésuites
– 2v-75 BOETH. mus. ; 76-86 MUS. ENCH. ; 86-108v SCOL. ENCH. – RISM B III, 1 (1961), p. 57-58.- RISM B III, 6
(2003).- Bernhard/ Bower,
Glossa (Kommentar- und Registerband, 2011), p. 5-6.
10159
Fin du xiie début du xiiie s. Orig. inconnue. Prov. Christophe Plantin, Andre Papst (xvie s.) ; Chercq lez
Tournai, abbaye cartusienne Mont-St-André – 1-62 GUIDO micr. ; 62-85v
GUIDO reg. ; 85v-96 GUIDO prol. ; 96-127v GUIDO ep. – RISM B III, 1 (1961), p.
58.- RISM B III, 6 (2003).
10162/66
xve s. Orig. Liège, abbaye St-Laurent – 1-3v (13-15v)
IAC. LEOD. cons. ; 3v-10v
(15v-22v) IAC. LEOD. inton. ; 13-20v
(25-32v) GUIDO micr. ; 20v-23 (32v-35) GUIDO reg. ; 23v-24v (35v-36v)
GUIDO prol. ; 25-28v (37-40v) GUIDO ep. ; 28v-34 (40v-46) PS.-ODO
dial. ; 36-42v (48-54v) « Dispendiosa sub compendio tradere facile
quoniam non est... » ; 44-49v (56-61v) BERNO prol. ; 50-51v
(62-63v) BERNO ton. ; 54-79v (66-91v) QUAEST. MUS. ; 68va-69 (80va-81a) FIST. Nos autem ; 81-84v (93-96v)
ARIBO (exc.) ; 85-86v (97-98v) « Cum diatessaron consonantia constet
sesquitercia proportione... » ; 88r-v (100r-v) Table des proportions
des intervalles « Tonus cum diapenthe supra bisdyapason sexta
superpartiens 48 proportio… » ; 93r-v (105r-v) LECT. GUID. ;
94-95v (106-107v) MOT. Musica est ; 96r-v (108r-v) ARIBO (exc.) – RISM B
III, 1 (1961), p. 58-62.- RISM B III, 6 (2003).- Bernhard, Thomas, 2006, p. 65.
+ 10876-83
xve s. Orig. Flandres. Prov. inconnue – 139-142v
« Pro informatione puerorum in cantu... » Expl. « ...in tempore
autem imperfecto minoris prolationis semper per metrum in tempore et
prolatione » ; 245-253v Aliqua de musica et de modo religiosi cantus
in Rubeavalle obersari solito. Inc. « Multis causa previtatis omissis que
artis musice... » Expl. « ... nobis potiri contingat gratia et
misericordi domini nostri Ihesu Christi. Amen. Sufficiant hec pro simplicibus
quibus solis in hoc tractatu deversire studui. Forma tonorum et alia in
versiculario habentur » – Van den Gheyn, Catalogue, t. 1, p. 213-214, n° 378.
11492-513
Vers 1470. Orig. Flandres. Prov. Prémontrés du Parc
– 137v-142 EG. CARL. rit. – RISM B III, 6 (2003).
11740-48
xvie s. Orig. inconnue. Prov. Chanoines réguliers de
Bethléem près de Louvain – 100v Septem species artis musice – Van den Gheyn, Catalogue, t. 2, p. 321, n° 1392.
14579-85
Vers 1450. Orig. Italie. Prov. Prémontrés du
Parc – 48-54 IOH. MUR. spec. (A) (transcription de ce témoin, voir TML) – RISM B III, 1 (1961), p. 62.- RISM B III, 6 (2003).
18397
xiie s. Orig. inconnue.
Prov. Amsterdam, Corneille Duyn – 1-46 BOETH. arithm. ; 47-59v BOETH. mus.
(fragm.) – RISM B III, 1 (1961), p. 62-63.- RISM B III, 6 (2003).- Bernhard/ Bower, Glossa (Kommentar- und Registerband, 2011), p. 64.
II 426
1881 – Copie de B-Ara ms. sans cote (GUIDO
micr. [fragm.]) – RISM B III, 6 (2003).
II 784
xiiie s. Orig. Belgique (d'après la
notation, cf. Huglo, Dialogue, p. 126). Prov. Coll. Ch. Edm. de Coussemaker – 1-20 GUIDO
micr. ; 20v-26v GUIDO reg. ; 27-29 GUIDO prol. ; 29-37 GUIDO
ep. ; 37-42 BERNO prol. ; 42 « Nomina nervorum in monocordo. A Proslambanomenos. Prosmelodos. B… » ;
42v-56v PS.-ODO dial. – RISM B III, 1 (1961), p. 63.- RISM B III, 6 (2003).
II 785
xve s. (c. 1475-1500). Orig. Italie. Prov. vente
Hercules de Silva (1869) ; Coll. Coussemaker – 1v-8v ANT. LUCC. ;
1v-6+7v-8v IOH. MUR. lib. ; 8v PROP. Mens. Item nota ; 8v-9v MENS. Nota quod ; 9v-11 PROP. Mens. De prop. ; 10v MON. Dividitur ; 11v PROP. mens. Nota
quod II ; 11v « Tercius primus, quintus, septimus octo vocibus
ascendunt… » ; 12 « Primus re la vel equalis, secundus equalis
vel una inferius… » ; 12-13, 14 PROP. Mens. Hec fig. ; 13v
« Malleus XII ponderum ad maleum IX ponderum… » ; 15-38v MARCH.
luc. ; 38v « Modus quomodo voces debent formari, videlicet ut
profertur dulciter… » ; 39-41 CONTR. Cum notum ; 41v-44v NICOL. Burt. – RISM B III, 6 (2003).
(Section de la
Musique) II 4141 (Fétis 5266)
xive s. Orig. Allemagne – 1-32v FRUT. brev. (18r “Qui
cupias priscum modulandi noscere nisum... ” (éd. Chr. Meyer, Sh.
Nishimagi, Tractatuli... [Turnhout, 2011], p. 79-80) ; 20v HERMANN.
vers. ; 20v-21 HERMANN. mod. ; 21v HERMANN. expl.) ; 31v-32
NEUM. Punctum ; 32 NEUM. Eptaphonus ; 32r-v NOTK. BALB. ; 33v-34
CYMB. Si velis ; 34-35 CYMB. Quicumque vult ; 35 « Si tibi
surgat amor quod formes cimbala fusor... » (éd. Smits v. Waesberghe,
Cymbala, p. 46 : TML) ; 35v-36 FIST. Primam fist. I ; 36v-37v FIST.
Primae ergo ; 37v-39 FRUT. brev. (exc., cf. supra) ; 39v-54
GUIDO micr. ; 54-58v GUIDO reg. ; 59-61 GUIDO prol. ; 61-68
GUIDO ep. ; 67v-68 ”In hac enim figura...” (éd. Chr. Meyer, Sh. Nishimagi,
Tractatuli... [Turnhout, 2011], p. 40-42) ; 68 « Clio gesta
canens... » ; 68 « Clio hystorias... » – RISM B III, 1
(1961), p. 64.- RISM B III, 6 (2003).
(Section de la
Musique) II 4142 (Fétis 5268)
xixe s. – copie des traités de musique contenus de F-Pn
Lat. 15129 et Lat. 15139 – RISM B III, 6 (2003).
(Section de la
Musique) II 4144 (Fétis 5270)
Fin du xive s.
(vers 1390). Orig. Italie. Prov. Collection Fétis (n° 5270). – 1-41 MARCH.
luc. ; 41-90v MARCH. pom. ; 90v-94v MARCH. comp. ; 94v-95 MARCH.
pom. ; 95 IOH. MUR. contr. – RISM B III, 1 (1961), p. 65.- RISM B III, 6
(2003).
(Section de la
Musique) II 4145 (Fétis 5272)
xixe s. (vers 1820) – copie de F-Pn Lat. 6286,
f. 13-14v – RISM B III, 6 (2003).
(Section de la
Musique) II 4147 (Fétis 5274)
Fin du xve s. Orig.
France ou Flandres. Prov. coll. Fayolle (Paris), puis coll. Fétis (n° 5274) –
1-9v IOH. TINCT. exp. ; 10-28
IOH. TINCT. nat. ; 28-31v IOH. TINCT. not. ; 31v-35v IOH. TINCT.
val. ; 36-44 IOH. TINCT. imp. ; 44v-47 IOH. TINCT. alt. ; 47-51v
IOH. TINCT. punct. ; 52-101 IOH. TINCT. contr. ; 101-116v IOH. TINCT. pr. ; 177-124v IOH. TINCT. diff. ; 125-126v IOH. TINCT. eff. – RISM B III, 6 (2003).
(Section de la
Musique) II 4148 (Fétis 5275)
xixe s. – cf. II 4147 – RISM B III, 6 (2003).
(Section de la
Musique) II 4149 (Fétis 5276)
Fin du xve s. Orig.
Italie. Prov. coll. F. L.
Perne (1816) – 2-26 IOH. TINCT. pr. ; 26v « Nota che la doue sta una
nota ouer uoce non se po fare mutatione… » ; 29 « Qui si
comincia lo libro deli toni sotto li qual toni ogni Canto se
forma... » ; 32-40 IOH. TINCT. diff. ;
40v-45v IOH. MUR. lib. ; 46 IOH. MUR. contr. ; 46-48 CONTR. Cum
notum ; 48r-v « Nota quod unisonus de ut est similis ut et mi
tertia... » ; 48v TACT. Sequitur – RISM B III, 6 (2003).
(Section de la
Musique) II 6188
Fin du xve s.
origine inconnue. Prov. « Conventus Wienensis fratrum ordinis
praedicatorum » – 1-86v BOETH. mus. – RISM B III, 6 (2003).- Bernhard/
Bower, Glossa (Kommentar- und Registerband, 2011), p. 4-5.
GENT (GAND), Universiteitsbibliotheek (B-Gu)
70 (71)
1503-1504 Orig. Gand. Prov. Gand, abbaye St-Bavon –
1-33v HUGO SPECHTSH. ; 34ra-vb CONTR. Ad sc. artem ; 34va-36ra CONTR.
Quot sunt conc. ; 36rb CONTR. Quot sunt
spec. ; 36rb-41vb PS.-MUR. motet. ; 41vb-42ra CONTR. Quicumque ;
42ra-va CONTR. Ad sc. comp. ; 42va-44ra PS.-MUR. prop. ; 44ra IOH.
MUR. lib. (exc.) ; 44ra-45rb PS.-MUR. mod. ; 45rb-46va IOH. MUR.
comp. ; 46va-48ra PS.-MUR. arg. ; 48ra-49vb IOH. MUR. not. (exc.) ; 50r-v GUIDO micr. (exc.) ; 50 GUIDO prol (exc.) ; 50v-55
PS.-ODO dial. ; 55 HERMANN. mod. ; 61 MOD. Omnes authenti (éd. Chr. Meyer, Sh. Nishimagi, Tractatuli...
[Turnhout, 2011], p. 56-57) ; 62r-v Dicitur quoque tonus... (éd. Chr.
Meyer, Sh. Nishimagi, Tractatuli... [Turnhout, 2011], p. 37-39) ;
63-70 GOSCALC. ; 71-73v EG. CARL. cant. ; 74-77v IOH. TINCT. eff. ;
77v-78v QUAT. PRINC. (exc.) ; 78v-140v « Sicut omnis ars et omnis
doctrina honorabiliorem... » (ANON. Carthus.) ; 140v PS.-ODO dial. (exc.) ; 141v-143 PS.-ODO
dial. (exc.) ; 143 GUIDO reg. (exc.) ; 143
« Carmina momentis manus ornat... » (éd. CS 2, p. 460a) ; 143 « Musica sum
fateor, totum derivata per orbem... » (éd. CS 2, p. 460a) ; 143r-v « Clio
historias scripsit... » (éd. CS 2, p. 460a) ; 143v
« Isti fuerunt inventores musice prophane... » (éd. CS 2, p.
460ab) ; 143v « Noam dicitur a grece... » (éd. CS 2, p.
460b) ; 143v-144v « Musa, que et nympha dicitur... » (éd. CS 2,
p. 460b-462) ; 144vb-159v QUAT. PRINC. (exc.) ; 161-168v IOH. TINCT. not. ; 169-171v IOH.
TINCT. alt. ; 171v-177 IOH. TINCT. punct. ; 177v-186v IOH. TINCT.
imp. ; 187-206 IOH. TINCT. pr. – RISM B III, 1 (1961), p. 65-69.- RISM B III, 6
(2003).
http://adore.ugent.be/view?q=id:%22archive.ugent.be:6F503288-3DC9-11E1-8041-DA663B7C8C91%22
LEUVEN (LOUVAIN), Université de Louvain (B-LVu)
Ms. 75 (détruit)
xiiie s. Orig. inconnue. Prov. Abbaye St-Jacques de
Lièges – ANON. Lovan. (CS2, p. 484-487 = AUGUST. MIN.) – RISM B III, 6 (2003).- Bernhard,
Organum-Traktat, 2001, 189.- Bernhard, Thomas, 2006, p. 68-69, 89.
LEUVEN
(LOUVAIN), Katholieke Universiteit Leuven, Bibliotheek van de Faculteit
Godgeleerdheit (B-LV)
olim Mechelen (Malines), Bibliothèque du Grand
Séminaire, Cod. 23
vers 1450. Origine inconnue. Prov. Bois-Seigneur-Isaac –
29-32v « Boetius asserit in rethorice sua… » (Version abrégée de la Summula
musicae de Henricus Helene / Iohannes de Velle) – RISM B III, 6 (2003).-
Chr. Meyer, La Summula musicae de Henricus Helene /
Iohannes de Velle [2016 https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01402169,
175 p.]