Christian Meyer

Les Sources manuscrites de la théorie de la musique (S. IX-XVI)

______________________

BELGIQUE (B)

ARLON, Archives nationales (B-AR)    
ms. sans cote 
Vers 1250. Orig. St-Hubert ? Prov. St-Hubert – GUIDO micr. (fragm.) RISM B III, 6 (2003).

 

 

 

BRUGGE, Groote Seminarie (B-BRgs) 
Fonds Duinen/Doest Ms. 110/80      
Fin du xiie s. Orig. Normandie ? Prov. abbaye cistercienne Ter Duyn – 1-59v BOETH. mus. ; 59v-69 « Musica est divisio vocum varietates et modulacio… » (éd. Chr. Meyer, Sh. Nishimagi, Tractatuli... [Turnhout, 2011], p. 106-122) ; 69-70 MON. Boetius – RISM B III, 6 (2003).- Pieter Mannaerts, « Muziek en musziektheorie in handschriften uit Ten Duinen en Ter Doest », Jaarboek Abdijmuseum Ten Duinen 1138. Novi Monasterii, 6 (2007), p. 3-20.

Fonds Duinen/Doest Ms. 111/178    
xive s. Orig. et prov. inconnues – 25 HERMANN. mod. ; 25-27 [traité de plain-chant] – RISM B III, 6 (2003).- Pieter Mannaerts, « Muziek en musziektheorie... » art. cit.

 

 

 

BRUGGE, Stadsbibliotheek (B-BRs)    
252
xive s. Orig. indéterminée. Prov. inconnue. Vincent de Beauvais, Speculum doctrinale – 183v-186 « Musica est plurium dissimilium in unum redactorum concordia... » – RISM B III, 1 (1961), p. 50 Anna Morelli, « Il ruolo delle arti quadriviali nello Speculum Doctrinale di Vincenzo di Beauvais » , Medioevo, XXV (1999-2000), p. 207-208.- RISM B III, 6 (2003).

528
xiiie s. (f. 54v-59: première moitié du xive s., cf. Eggebrecht/Zaminer, Organum, p. 33). Orig. Flandres (?) Prov. Abbaye Ter Doest, près de Bruges ; puis (1624) abbaye cistercienne Ter Duyn – 47r-v+50v-51 BOETH. arithm. (exc.) ; 47v-50v+51 BOETH. mus. ; 51r-v CYMB. Quicumque vult ; 51v-54 « Dicto partim de musica boecii... » (GUIDO micr. [exc.], BOETH. mus. [exc.]) ; 54v-59v IOH. GARL. mens. [gloses: 54v-55v ORG. Mediol. rhythm. (exc.) ; 54v-55v GUIDO micr. (exc.) ; 55v 56v 58rv ANON. Couss. VII (exc.) ; 56r marg. Sicut signa et menses... (éd. Chr. Meyer, Sh. Nishimagi, Tractatuli... [Turnhout, 2011], p. 82)] – RISM B III, 1 (1961), p. 50-52.- RISM B III, 6 (2003).

531
xe s. (catalogue), xie s. (RISM). Origine rhéno-mosane, Flandres ? Prov. Abbaye cistercienne Ter Duyn – 1-51v BOETH. mus. ; 18v Gerbertus, Scholium ad Boethii Musicae Institutionis l. II, c. 10 (ed. *Bubnov, Gerberti, p. 28-30) ; 23v Scholium ad Boethii Musicae Institutionis l. II, c. 21 (ed. *Bubnov, Gerberti, p. 30-31) ; 52-61v INCH. UCHUB. (59-61v ORG. Paris.) – RISM B III, 1 (1961), p. 52.- RISM B III, 6 (2003).- Bernhard/ Bower, Glossa (Kommentar- und Registerband, 2011), p. 3-4.

532
xiiie s. Origine française (d’après la notation [points liés] des antiennes citées en exemple dans le commentaire des huit tons, cf. M. Huglo, art. cit., p. 228 provenance inconnue – 1-4 ANON. Bernh. RISM B III, 6 (2003).- Michel Huglo, « Le traité de musique d’Abbon de Fleury » , in: Abbon, un abbé de l’an mil. Etudes réunies par Annie Dufour et Gillette Labory (Brepols, 2009), p. 225-239.

 

 

 

BRUXELLES, Bibliothèque du Conservatoire Royal de Musique (B-Bc)
B-Bc Ms. M 16.857 (FA IV 66)           
Vers 1490. Orig. Italie. Prov. inconnue – 37 « C natura dat. F b mole G quoque duro » ; main de solmisation ; 37v-38 tableau de solmisation ; 38v: Pri re la se re fa… » ; « Primus in re la… » ; « Primus cum sexto fa sol la… » ; « Tercius et primus quintus… » ; « Primus finitur in D pariterque secun­dus… » – RISM B III, 6 (2003).

B-Bc Ms. M 54.525     
xixe s. (1866 ?). Origine et prov. Coll. Coussemaker – copie de olim Strasbourg, Bibliothèque publique, Ms. M. 222 C. 22 : 26-54 PS.-PHIL. lib. mus. ; 55-58 « In der mensurabili musica… » (éd. Denk, Fachprosa, p. 18-22) ; 58-63 « Es ist ze wyssend wie man die manocordium… » ; 63-65 « Conquista omnis consonantia… » (éd. Sachs K.-J., Mensura, p. 52-53) ; 65 FIST. Inter quascumque ; 66-77 MENS. Item notandum / MENS. Notularum non – RISM B III, 6 (2003).

 

 

 

BRUXELLES, Bibliothèque royale (B-Br)         
223-24
Vers 1270. Orig. inconnue. Prov. Dominicaines de Marienthal (?) – 2-5 « Omnis cantus ecclesiasticus... » – RISM B III, 1 (1961), p. 52-53.- RISM B III, 6 (2003).- L. M. J. Delaissé, « A la recherche des origines de l’office du Corpus Christi dans les manuscrits liturgiques » , Scriptorium, 4 (1950), p. p. 221, n. 4.

1079-84
1255. Orig. inconnue. Prov. Charles Virulus (+ 1493) ; Louvain, Augustins de Val-St-Martin – 100v ANON. Cist. III – RISM B III, 1 (1961), p. 53.- RISM B III, 6 (2003).

1485-1501
xive s. Orig. Prémontrés de Knechtsteden. Prov. Norbertines de Heinsberg (près d'Aix-La-Chapelle) – 273r-v PS.-ODO dial. ; 273v HERMANN. mod. – RISM B III, 1 (1961), p. 53.- *Krämer, Handschriftenerbe, 1989, p. 399.- RISM B III, 6 (2003).

2750-65
Seconde moitié du xe s. Orig. « à l'usage d'un monastère, sans doute celui de Stavelot » (Huglo, Tonaires, p. 73). Prov. inconnue – 42-44v REG. PRUM. ; 45v-63 REG. PRUM. ton. ; 63-67v ISID. etym (exc.) – RISM B III, 1 (1961), p. 53-54.- RISM B III, 6 (2003).

3585-86
xive s. Orig. inconnue. Prov. couvent des Dominicaines de Marienthal (?) – 1-4v « Omnis cantus ecclesiasticus... » – RISM B III, 1 (1961), p. 54.- RISM B III, 6 (2003).- L. M. J. Delaissé, « A la recherche des origines de l’office du Corpus Christi dans les manuscrits liturgiques » , Scriptorium, 4 (1950), p. p. 221, n. 4.

4499-4503
xe s. Orig. inconnue. Prov. inconnue – 41v-43 INTERV. Cum diatessaron RISM B III, 1 (1961), p. 54.- RISM B III, 6 (2003).

5444-6
xie s. Orig. Gembloux, abbaye bénédictine St-Pierre. Prov. inconnue – BOETH. arithm.(incomplet) ; 41v-98 BOETH. mus. ; 39v-40r « Intentio Boecii est in hoc opere tractare de modulatione... » (éd. Chr. Meyer, Sh. Nishimagi, Tractatuli... [Turnhout, 2011], p. 201-204) ; 58 (feuillet add.) Gerbertus, Scholium ad Boethii Musicae Institutionis l. II, c. 10 (ed. *Bubnov, Gerberti, p. 28-30) ; 63 (feuillet add.) Gerbertus, Scholium ad Boethii Musicae Institutionis l. II, c. 21 (ed. *Bubnov, Gerberti, p. 30-31) ; 98r F Prima per VIII / T/ E Secunda. Primam et eius octavam... (mesure de tuyaux d’orgue ; éd. Bragard, Boethiana, p. 125-126).- 98v INTERV. Regula RISM B III, 1 (1961), p. 55.- RISM B III, 6 (2003).

6429-30
xive s. Orig. inconnue. Prov. couvent des Dominicaines de Marienthal (?) – 1-3v « Omnis cantus ecclesiasticus... » – RISM B III, 1 (1961), p. 55.- RISM B III, 6 (2003.- L. M. J. Delaissé, « A la recherche des origines de l’office du Corpus Christi dans les manuscrits liturgiques » , Scriptorium, 4 (1950), p. 221, n. 4.

10078-95
xie s. Orig. inconnue. Prov. Gembloux, abbaye bénédictine St-Pierre (expl. f. 116v) ; Anvers, Bollandistes – 25-31 FAV. EUL. ; 38 MON. Si vis mensurare ; 43-44 PS.-HIER. ep. ; 44 ISID. etym. (exc.) ; 45 MON. Dimidium ; 45v VERS. Indicis ; 46-56 MUS. ENCH. ; 56-74v SCOL. ENCH. ; 75 FIST. Si fistulae I ; 75-76 FIST. Si numeri ; 76v-80v TON. Leod. ; 81-82v CASSIOD. inst. (exc.) ; 82v-83v MACROB. (exc.) ; 83v « Phytagoras autem postquam tot symphonias musicae adinuenit... » ; 83v MACROB. (exc.) ; 83v-84v GLOSS. Boeth. mus. ; 84v-92 HUCBALD. ; 92v VERS. Consona quo ; 93-96v AURELIAN. RISM B III, 1 (1961), p. 55-57.- RISM B III, 6 (2003).

10114-46
xie s. Orig. région de Liège. Prov. St-Amant, puis Andreas Papius, Charles de Langhe (xvie s.), Louvain, Jésuites – 2v-75 BOETH. mus. ; 76-86 MUS. ENCH. ; 86-108v SCOL. ENCH. RISM B III, 1 (1961), p. 57-58.- RISM B III, 6 (2003).- Bernhard/ Bower, Glossa (Kommentar- und Registerband, 2011), p. 5-6.

10159
Fin du xiie début du xiiie s. Orig. inconnue. Prov. Christophe Plantin, Andre Papst (xvie s.) ; Chercq lez Tournai, abbaye cartusienne Mont-St-André – 1-62 GUIDO micr. ; 62-85v GUIDO reg. ; 85v-96 GUIDO prol. ; 96-127v GUIDO ep. RISM B III, 1 (1961), p. 58.- RISM B III, 6 (2003).

10162/66
xve s. Orig. Liège, abbaye St-Laurent – 1-3v (13-15v) IAC. LEOD. cons. ; 3v-10v (15v-22v) IAC. LEOD. inton. ; 13-20v (25-32v) GUIDO micr. ; 20v-23 (32v-35) GUIDO reg. ; 23v-24v (35v-36v) GUIDO prol. ; 25-28v (37-40v) GUIDO ep. ; 28v-34 (40v-46) PS.-ODO dial. ; 36-42v (48-54v) « Dispendiosa sub compendio tradere facile quoniam non est... » ; 44-49v (56-61v) BERNO prol. ; 50-51v (62-63v) BERNO ton. ; 54-79v (66-91v) QUAEST. MUS. ; 68va-69 (80va-81a) FIST. Nos autem ; 81-84v (93-96v) ARIBO (exc.) ; 85-86v (97-98v) « Cum diatessaron consonantia constet sesquitercia proportione... » ; 88r-v (100r-v) Table des proportions des intervalles « Tonus cum diapenthe supra bisdyapason sexta superpartiens 48 proportio… » ; 93r-v (105r-v) LECT. GUID. ; 94-95v (106-107v) MOT. Musica est ; 96r-v (108r-v) ARIBO (exc.) – RISM B III, 1 (1961), p. 58-62.- RISM B III, 6 (2003).- Bernhard, Thomas, 2006, p. 65.

+ 10876-83       
xve s. Orig. Flandres. Prov. inconnue – 139-142v « Pro informatione puerorum in cantu... » Expl. « ...in tempore autem imperfecto minoris prolationis semper per metrum in tempore et prolatione » ; 245-253v Aliqua de musica et de modo religiosi cantus in Rubeavalle obersari solito. Inc. « Multis causa previtatis omissis que artis musice... » Expl. « ... nobis potiri contingat gratia et misericordi domini nostri Ihesu Christi. Amen. Sufficiant hec pro simplicibus quibus solis in hoc tractatu deversire studui. Forma tonorum et alia in versiculario habentur » – Van den Gheyn, Catalogue, t. 1, p. 213-214, n° 378.

11492-513
Vers 1470. Orig. Flandres. Prov. Prémontrés du Parc – 137v-142 EG. CARL. rit. – RISM B III, 6 (2003).

11740-48
xvie s. Orig. inconnue. Prov. Chanoines réguliers de Bethléem près de Louvain – 100v Septem species artis musice – Van den Gheyn, Catalogue, t. 2, p. 321, n° 1392.

14579-85
Vers 1450. Orig. Italie. Prov. Prémontrés du Parc – 48-54 IOH. MUR. spec. (A) (transcription de ce témoin, voir TML) RISM B III, 1 (1961), p. 62.- RISM B III, 6 (2003).

18397
xiie s. Orig. inconnue. Prov. Amsterdam, Corneille Duyn – 1-46 BOETH. arithm. ; 47-59v BOETH. mus. (fragm.) RISM B III, 1 (1961), p. 62-63.- RISM B III, 6 (2003).- Bernhard/ Bower, Glossa (Kommentar- und Registerband, 2011), p. 64.

II 426  
1881 – Copie de B-Ara ms. sans cote (GUIDO micr. [fragm.]) RISM B III, 6 (2003).

II 784  
xiiie s. Orig. Belgique (d'après la notation, cf. Huglo, Dialogue, p. 126). Prov. Coll. Ch. Edm. de Coussemaker – 1-20 GUIDO micr. ; 20v-26v GUIDO reg. ; 27-29 GUIDO prol. ; 29-37 GUIDO ep. ; 37-42 BERNO prol. ; 42 « Nomina nervorum in monocordo. A Proslambanomenos. Prosmelodos. B… » ; 42v-56v PS.-ODO dial. RISM B III, 1 (1961), p. 63.- RISM B III, 6 (2003).

II 785  
xve s. (c. 1475-1500). Orig. Italie. Prov. vente Hercules de Silva (1869) ; Coll. Coussemaker – 1v-8v ANT. LUCC. ; 1v-6+7v-8v IOH. MUR. lib. ; 8v PROP. Mens. Item nota ; 8v-9v MENS. Nota quod ; 9v-11 PROP. Mens. De prop. ; 10v MON. Dividitur ; 11v PROP. mens. Nota quod II ; 11v « Tercius primus, quintus, septimus octo vocibus ascendunt… » ; 12 « Primus re la vel equalis, secundus equalis vel una inferius… » ; 12-13, 14 PROP. Mens. Hec fig. ; 13v « Malleus XII ponderum ad maleum IX ponderum… » ; 15-38v MARCH. luc. ; 38v « Modus quomodo voces debent formari, videlicet ut profertur dulciter… » ; 39-41 CONTR. Cum notum ; 41v-44v NICOL. Burt. – RISM B III, 6 (2003).

(Section de la Musique) II 4141 (Fétis 5266)
xive s. Orig. Allemagne – 1-32v FRUT. brev. (18r “Qui cupias priscum modulandi noscere nisum... ” (éd. Chr. Meyer, Sh. Nishimagi, Tractatuli... [Turnhout, 2011], p. 79-80) ; 20v HERMANN. vers. ; 20v-21 HERMANN. mod. ; 21v HERMANN. expl.) ; 31v-32 NEUM. Punctum ; 32 NEUM. Eptaphonus ; 32r-v NOTK. BALB. ; 33v-34 CYMB. Si velis ; 34-35 CYMB. Quicumque vult ; 35 « Si tibi surgat amor quod formes cimbala fusor... » (éd. Smits v. Waesberghe, Cymbala, p. 46 : TML) ; 35v-36 FIST. Primam fist. I ; 36v-37v FIST. Primae ergo ; 37v-39 FRUT. brev. (exc., cf. supra) ; 39v-54 GUIDO micr. ; 54-58v GUIDO reg. ; 59-61 GUIDO prol. ; 61-68 GUIDO ep. ; 67v-68 ”In hac enim figura...” (éd. Chr. Meyer, Sh. Nishimagi, Tractatuli... [Turnhout, 2011], p. 40-42) ; 68 « Clio gesta canens... » ; 68 « Clio hystorias... » – RISM B III, 1 (1961), p. 64.- RISM B III, 6 (2003).

(Section de la Musique) II 4142 (Fétis 5268)
xixe s. – copie des traités de musique contenus de F-Pn Lat. 15129 et Lat. 15139 – RISM B III, 6 (2003).

(Section de la Musique) II 4144 (Fétis 5270)
Fin du xive s. (vers 1390). Orig. Italie. Prov. Collection Fétis (n° 5270). – 1-41 MARCH. luc. ; 41-90v MARCH. pom. ; 90v-94v MARCH. comp. ; 94v-95 MARCH. pom. ; 95 IOH. MUR. contr. – RISM B III, 1 (1961), p. 65.- RISM B III, 6 (2003).

(Section de la Musique) II 4145 (Fétis 5272)
xixe s. (vers 1820) – copie de F-Pn Lat. 6286, f. 13-14v – RISM B III, 6 (2003).

(Section de la Musique) II 4147 (Fétis 5274)
Fin du xve s. Orig. France ou Flandres. Prov. coll. Fayolle (Paris), puis coll. Fétis (n° 5274) – 1-9v IOH. TINCT. exp. ; 10-28 IOH. TINCT. nat. ; 28-31v IOH. TINCT. not. ; 31v-35v IOH. TINCT. val. ; 36-44 IOH. TINCT. imp. ; 44v-47 IOH. TINCT. alt. ; 47-51v IOH. TINCT. punct. ; 52-101 IOH. TINCT. contr. ; 101-116v IOH. TINCT. pr. ; 177-124v IOH. TINCT. diff. ; 125-126v IOH. TINCT. eff. RISM B III, 6 (2003).

(Section de la Musique) II 4148 (Fétis 5275)
xixe s. – cf. II 4147 RISM B III, 6 (2003).

(Section de la Musique) II 4149 (Fétis 5276)
Fin du xve s. Orig. Italie. Prov. coll. F. L. Perne (1816) – 2-26 IOH. TINCT. pr. ; 26v « Nota che la doue sta una nota ouer uoce non se po fare mutatione… » ; 29 « Qui si comincia lo libro deli toni sotto li qual toni ogni Canto se forma... » ; 32-40 IOH. TINCT. diff. ; 40v-45v IOH. MUR. lib. ; 46 IOH. MUR. contr. ; 46-48 CONTR. Cum notum ; 48r-v « Nota quod unisonus de ut est similis ut et mi tertia... » ; 48v TACT. Sequitur RISM B III, 6 (2003).

(Section de la Musique) II 6188        
Fin du xve s. origine inconnue. Prov. « Conventus Wienensis fratrum ordinis praedicatorum » – 1-86v BOETH. mus. – RISM B III, 6 (2003).- Bernhard/ Bower, Glossa (Kommentar- und Registerband, 2011), p. 4-5.

 

 

 

GENT (GAND), Universiteitsbibliotheek (B-Gu)      
70 (71)
1503-1504 Orig. Gand. Prov. Gand, abbaye St-Bavon – 1-33v HUGO SPECHTSH. ; 34ra-vb CONTR. Ad sc. artem ; 34va-36ra CONTR. Quot sunt conc. ; 36rb CONTR. Quot sunt spec. ; 36rb-41vb PS.-MUR. motet. ; 41vb-42ra CONTR. Quicumque ; 42ra-va CONTR. Ad sc. comp. ; 42va-44ra PS.-MUR. prop. ; 44ra IOH. MUR. lib. (exc.) ; 44ra-45rb PS.-MUR. mod. ; 45rb-46va IOH. MUR. comp. ; 46va-48ra PS.-MUR. arg. ; 48ra-49vb IOH. MUR. not. (exc.) ; 50r-v GUIDO micr. (exc.) ; 50 GUIDO prol (exc.) ; 50v-55 PS.-ODO dial. ; 55 HERMANN. mod. ; 61 MOD. Omnes authenti (éd. Chr. Meyer, Sh. Nishimagi, Tractatuli... [Turnhout, 2011], p. 56-57) ; 62r-v Dicitur quoque tonus... (éd. Chr. Meyer, Sh. Nishimagi, Tractatuli... [Turnhout, 2011], p. 37-39) ; 63-70 GOSCALC. ; 71-73v EG. CARL. cant. ; 74-77v IOH. TINCT. eff. ; 77v-78v QUAT. PRINC. (exc.) ; 78v-140v « Sicut omnis ars et omnis doctrina honorabiliorem... » (ANON. Carthus.) ; 140v PS.-ODO dial. (exc.) ; 141v-143 PS.-ODO dial. (exc.) ; 143 GUIDO reg. (exc.) ; 143 « Carmina momentis manus ornat... » (éd. CS 2, p. 460a) ; 143 « Musica sum fateor, totum derivata per orbem... » (éd. CS 2, p. 460a) ; 143r-v « Clio historias scripsit... » (éd. CS 2, p. 460a) ; 143v « Isti fuerunt inventores musice prophane... » (éd. CS 2, p. 460ab) ; 143v « Noam dicitur a grece... » (éd. CS 2, p. 460b) ; 143v-144v « Musa, que et nympha dicitur... » (éd. CS 2, p. 460b-462) ; 144vb-159v QUAT. PRINC. (exc.) ; 161-168v IOH. TINCT. not. ; 169-171v IOH. TINCT. alt. ; 171v-177 IOH. TINCT. punct. ; 177v-186v IOH. TINCT. imp. ; 187-206 IOH. TINCT. pr. – RISM B III, 1 (1961), p. 65-69.- RISM B III, 6 (2003).         
http://adore.ugent.be/view?q=id:%22archive.ugent.be:6F503288-3DC9-11E1-8041-DA663B7C8C91%22

 

 

 

LEUVEN (LOUVAIN), Université de Louvain (B-LVu)        
Ms. 75 (détruit)          
xiiie s. Orig. inconnue. Prov. Abbaye St-Jacques de Lièges – ANON. Lovan. (CS2, p. 484-487 = AUGUST. MIN.) – RISM B III, 6 (2003).- Bernhard, Organum-Traktat, 2001, 189.- Bernhard, Thomas, 2006, p. 68-69, 89.

 

 

 

LEUVEN (LOUVAIN), Katholieke Universiteit Leuven, Bibliotheek van de Faculteit Godgeleerdheit (B-LV)     
olim Mechelen (Malines), Bibliothèque du Grand Séminaire, Cod. 23 
vers 1450. Origine inconnue. Prov. Bois-Seigneur-Isaac – 29-32v « Boetius asserit in rethorice sua… » (Version abrégée de la Summula musicae de Henricus Helene / Iohannes de Velle) – RISM B III, 6 (2003).- Chr. Meyer, La Summula musicae de Henricus Helene / Iohannes de Velle [2016  https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01402169, 175 p.]